The Daily Mail reported...

Privacy Policy | Feedback [ IZIETEZET Sunday, Oct 1st 2023 6AM 15°C . 9AM 19°C . _ 5-Day Forecast

MaitlOnline

The drive for Net Zero 'could cost
households £6,000 a year' despite
Rishi Sunak ditching or delaying green
policies, report warns

@‘

- Rishi Sunak has already ditched or delayed several green policies °
- It was previously estimated that the price tag for net zero wou

- But Civitas says it may cost up to £4.5 trillion to reach net z Yy 2(‘0

. Update: Since publication of this article Civitas have, Ie errors in their
report, where electricity capacity and output we us llowing correction
the report will be re-published. ° s \

A row broke out last night over the race t@ero\@d claims it could cost every

household £6,000 a year.

Despite Rishi Sunak ditching or @g a P@t of green policies last week, a report
by the Civitas think-tank said t nt's current eco-drive will cost
£4.5trillion by the 2050 d

The Climate Chan eﬁn @ewously estimated the price tag for net zero
would be £1 3tr|||| tg ist Ewen Stewart, who authored the report,

accused mini f LU‘N timating the cost of net-zero policies.
He said %\obal outlier' in the strength of its emissions targets - despite
havi ady arder and faster than almost all other developed nations'.

S alﬁlmed that the committee underestimated the impact of interest rates
on bo, g costs, the cost of building new electricity generating capacity, and
potd@iPal job losses in the automotive industry.



What the Daily Mail did not report...

The Daily Mail ran a story about the cost of getting to Net Zero. They quoted hugely
exaggerated figures that had been provided by a new report from Civitas. The Daily mail
misinformed the public. There were so many errors in the report that the Daily Mail
then reported the errors as a follow-up piece - yet used it as an opportunity to publish
another misleading headline (overleaf). Are they pushing a narrative to delay a just

transition from fossil fuels and increase the harm? Are you really OK with that?

The report suggests that new onshore wind turbines will cost £1.3 million in
capital expenditure per MWh when, in reality, the cost is only a fraction of
that amount, at £560-70 per MWh! (For full report of errors see Desmog QR)

Civitas were not just inaccurate, they were wrong by a factor of more than
18000!

Why did the Daily Mail echo a report that is inaccurate and misleading?

1. Perhaps the newspaper thinks the report’s authors, Civitas, are a trusted news
source? But Civitas clearly don’t do maths! Plus, they are secretive about their
funding and linked to the Institute of Economic Affairs, a think-tank that helped
crash the economy last year.

2. Maybe the Daily Mail doesn’t bother to check it’s facts before printing stories.

3. Alternatively, the newspaper’s editors got so excited about a ‘report’ supporting
their war on Net Zero that they knew Civitas had the science badly wrong - and
published anyway.

Whichever way you look at it, the Daily Mail was left looking reckless,
incompetent or sinister. Please follow the QR links to sources of accurate and
reliable climate science data.

DESMOG SCIENCE JOIN US




